Home  »  Galerie  »  DŮM UMĚNÍ

Dvě ostravské výstavy zahájily festival Archikultura 2016

5. 4. 2016 / DŮM UMĚNÍ / Autor: res

S doslova obrovským zájmem veřejnosti se setkaly výstavy v ostravském Domě umění, které jsou součástí festivalu 8. ročníku mezinárodního festivalu architektury, designu a umění ARCHIKULTURA 2016. Výstavu zahájil irský velvyslanec, starostka centrální ostravského obvodu Petra Bernfeldová, ředitel GVUO Jiří Jůza a hlavní organizátor festivalu architekt Tadeáš Goryczka

Výstava k festivalu architektury má dvě části. První jsou projekty kanceláře McCullough Mulvin Architects z irského Dublinu mají úzký vztah ke studiu přírody. V provedení budov se odráží přírodní krajina, stávají se experimentálním polem pro studium povětrnostních vlivů – vody a světla, jež se mohou v Irsku velmi dramaticky projevovat. Jsou rozšířením přírody, přizpůsobují ji, utvářejí ji s pomocí cihel, kamene a dřeva; člověk v přírodě, člověk a příroda. Výstavní projekty spadají do dvou kategorií: první jsou nové budovy se vztahem ke geologii – jsou utvářeny jako přírodní krajiny nebo zvětšené obrysy – nebo připomínají zemský povrch – jako skály, zjizvené a narušené živly. Druhé se vztahují k architektuře intervence – vytvářejí nové věci v nových nebo vedle nich; má to jistou analogii s biologií, s mechem udržujícím se v ulitách pod mořem, s růstem, který napomáhá organismu dýchat a fungovat.

Současná architektura je realizována všude, ale usiluje o to dosáhnout významu a závažnosti. Mnoho architektů je nuceno dodávat standardní představy odrážející magazínovou kulturu; díla jsou rychle konzumována, věcně uspokojují publikum zaměřené pouze na to, co je nové. Zatímco stát, zákony a vysoké finance povýšeně hovoří o podpoře architektury, zatěžují ji ve skutečnosti obrovskými břemeny – nadměrnými předpisy, požadavky všechno ve jménu demokracie vysvětlovat a zaváděním dalších úrovní řízení. To všechno odvádí architekty od procesu rozhodování, odčerpává čas, který by měl být využit na projektování, a postupně potlačuje individuální projev, originalitu a odlišnost. Skutečná architektura je zaháněna na okraj – převažuje snaha o monotónní a bezúčelné prosazování značek a velkých jmen a úroveň řemesla klesá.

Nemělo by to tak být. Svět silně trpí centralizací a homogenizací, ale stále existuje možnost vybojovat si v regionu, ve městě nebo v zemi praktiky, kterým jde o kvalitu místa (na slovo vzatí odborníci v tomto lokálně univerzálním světě jsou z RCR v katalánském Olotu). Rozsah práce není důležitý. Alejandro Aravena, ředitel architektonické sekce benátského Bienále 2016, dokázal zaujmout tím, co architekti dovedou – předvedl jejich výsledky v běžném životě, v horizontu 1 mm.

Na práci architektonické kanceláře McCullogh Mulvin Architects by se mělo nahlížet v tomto světle; jako na pokus být činní na malém ostrově v malých měřítcích a realizovat věci univerzální povahy. Kancelář se rovněž věnuje prozkoumávání šíře a hloubky architektury přesahující standardní vyjádření tvaru a materiálu, a to prostřednictvím filmu a kritického psaní.

Druhou část výstavy tvoří práce bolivijské  Architektonické a stavební společnost Fernández de Córdova & Roda. Její zakladatel Luis Fernández de Córdova přijel na zahájení výstavy se svým synem, který je jeho pokračovatelem.  „Výstava je ukázkou naší práce za posledních 36 let. Týká se samostatně stojících domů ve městě Santa Cruz de la Sierra v Bolívii. Téma bylo zvoleno právě proto, že tento typ budov je nejméně zasažen ekonomickými spekulacemi. Výstava nemá za cíl předvést značkovou architekturu, nevztahuje se ke konkrétnímu stylu. Je čistě připomínkou architektonických zkušeností v čase,“ uvedl bolivijský architekt Luis Fernández de Córdova..

Návštěvník si na výstavě uvědomí, jak se postupuje při hledání „zodpovědné nabídky“. Jak se vyvíjejí různé návrhy, které respektují funkci, tvar, prostor, materiál, stavební systémy a další aspekty. „Naše práce odráží náš postoj k architektuře, nevěříme totiž v absolutní pravdy a návody, ale v neustálé hledání a experimentování i za cenu, že se dopustíme chyb,“ doplnil bolivijský architekt.

„Podpořili jsme tuto výstavu a  převzali nad ní záštitu, protože jde o akci významnou pro Ostravu. Věříme, že přiláká do Ostravy turisty a přispěje k naší dlouhodobé aktivitě – oživení centra Ostravy,“ řekla starostka obvodu Moravská Ostrava a Přívozu Petra Bernfeldova (Hnutí Ostravak).

„Festival Archikultura se kromě Ostravy koná v Havířově, Hradci nad Moravicí, Brně, slovenském Popradu,  německém Výmaru a v Polsku v Katovicích, Ustroni a Elblongu. Jsem rád, že si na festival našly cestu skutečné osobnosti,“ byl potěšen organizátro festivalu i výstav architekt Tadeáš Goryczka.  „K jednotlivým panelům nebo artefaktům nedáváme velké popisky. Výstava není o litaniích. Je o prvním emočním zásahu. A kdo se chce dozvědět, více, najde podrobnosti v katalogu,“ dodal Tadeáš Goryczka.

McCullough Mulvin Architects – Laboratoř přírody. Geologie / Biologie
Fernández de Córdova & Roda – Casas
Galerie výtvarného umění Ostrava, 6. 4. – 5. 6. 2016

McCullough Mulvin Architects – Laboratoř přírody. Geologie / BiologieMcCullough Mulvin Architects – Laboratoř přírody. Geologie / BiologieTadeáš Goryczka (vpravo) s bolivijským architektem Luisem Fernándezem de CórdovaFernández de Córdova & Roda – CasasFernández de Córdova & Roda – CasasFernández de Córdova & Roda – Casas

ART OF OSTRAVA s.r.o.
Pohraniční 3135/16
702 00 Ostrava

IČ: 286 56 733

E-mail: info@artostrava.cz

© 2019 ART OF OSTRAVA, s.r.o. - všechna práva vyhrazena.  |  i-servis.cz